Het van origine Britse automerk MG was vijftien jaar weg uit Nederland, maar keerde afgelopen najaar terug. Nu met een Chinese eigenaar en met één model: de elektrische MG ZS EV.

MG, Morris Garages, startte in 1924 en het automerk stond jaren synoniem voor klassieke Britse auto’s. Denk aan compacte sport- en raceauto’s, vaak als cabrio uitgevoerd.

Acht jaar geleden werd MG overgenomen door de Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC). Het merk is aanvankelijk vooral in China verder gegaan. Nu richt MG zich ook weer op Europa met elektrische auto’s.

MG komt met betaalbare elektrische SUV

MG ziet kansen aan de onderkant van de elektrische automarkt en richt zich ook uitdrukkelijk op Nederland. Vanuit een brandstore in Breda en een vestiging in Amsterdam biedt MG voorlopig één model MG.

Deze MG ZS EV is een elektrische SUV met een prijs vanaf 31.000 euro.

Frank Meijer, Hoofd Sales & Marketing Directeur MG Motor Europe, claimt dat de ZS EV "de eerste betaalbare elektrische auto" is. Hij doelt op het segment van subcompacte SUV's. "Bij andere merken kosten dergelijke elektrische SUV's zomaar 8.000 euro tot 9.000 euro meer."

Voor leaserijders is het prettig dat de prijs van de ZS EV ruim onder de grens van 45.000 euro ligt. Boven die prijs geldt in 2020 een verhoogd bijtellingspercentage van 22 procent. De MG valt in de 8 procent-bijtellingscategorie.

MG ZS EV: je kunt kiezen uit 5 kleuren

De MG ZS EV is er in vijf kleuren. Dat zijn wit, zwart, rood, donker- en lichtblauw, of in MG-termen: Dover White, Pebble Black, Diamond Red, Regal Blue metallic en Aqua Cyan.

Het is nog net geen Henry Ford met zijn beroemde T-Ford uitspraak. "Hij is leverbaar in alle kleuren, zolang het maar zwart is."

Bij de MG ZS EV kies je uit twee uitvoeringen, een 'Comfort' of een 'Luxury'. De eerste uitvoering kost iets minder dan 31.000 euro, inclusief 995 euro afleverkosten. De catalogusprijs is 29.999 euro. De 'Luxury'-uitvoering kost afgerond 33.000 euro, inclusief afleverkosten.

MG ZS EV

MG speelt in op overzichtelijkheid voor autorijders én voor zichzelf door het aantal kleuren, opties en pakketten beperkt te houden.

Meijer vertelt dat MG daar heel bewust voor kiest. "Wij kunnen als MG enorm snel leveren, we werken niet met een ingewikkeld distributiesysteem met allerlei maatwerk via importeurs en dealers. Voor Europa hebben één centraal voorraadbeheer." MG hanteert ook één prijsstelling voor heel Europa, verschillen zouden er alleen zijn door bijvoorbeeld de btw, legt Meijer uit.

De keuze mag beperkt zijn, de uitrusting van de MG ZS EV is heel compleet. De Comfort-uitvoering heeft bijvoorbeeld adaptieve cruise control  (ACC), lane assist, parkeersensoren en CarPlay.

De Luxury-uitvoering heeft als extra's onder andere een achteruitrijcamera met dynamische geleidingslijnen, een panoramadak en (voor)verwarmbare stoelen.

MG zet in op lange garantie

Een automerk dat jaren weg was opnieuw lanceren in Nederland is niet heel eenvoudig. Zeker niet als het in een heel ander marktsegment duikt. Niet meer op sportauto's, maar op gezinsauto's.

MG wijst er op haar Nederlandse site op dat moeder SAIC Motor geen kleintje is. De onderneming produceert jaarlijks meer dan zeven miljoen auto's en is het grootste Chinese automobielbedrijf. De onderneming zou op de zevende plaats van grootste autofabrikanten ter wereld staan. MG is één van de SAIC Motor-merken.

Verder zet MG in op garantie en biedt volgens de site vijf jaar of 150.000 km garantie op de ZS EV. Voor de tractiebatterij geldt een garantie van acht jaar of 150.000 km. Verder heeft de auto een garantie van tien jaar op doorroesten van binnenuit.

De MG ZS EV heeft een veiligheidsbeoordeling van vijf sterren van Euro NCAP. Dat is de hoogste score. Over de eerste ervaringen in Nederland is Meijer erg tevreden. “Wij zijn hier pas sinds eind oktober op de markt en we hebben al  bijna 110 MG ZS-auto’s geregistreerd.” Wat de MG volgens Meijer in de kaart speelt, zijn de snelle leveringsmogelijkheden en de relatief scherpe prijs.

Op dit moment heeft MG één elektrische auto in de aanbieding, de ZS EV, een compacte SUV. Later dit jaar volgen twee andere modellen. Rond september komt er een wat groter model elektrische auto. “Zeg maar formaat Volkswagen Tiguan”, legt Meijer uit. Verder komt er ook een plug-in hybride MG, dat zal een auto ter grootte van de Mitsubishi Outlander zijn.

MG EZS14787RGB

LEES MEER: Volkswagen maakt serieus werk van elektrisch rijden – het concern haalt het streven van 1 miljoen elektrische auto’s nu 2 jaar naar voren